068 199 0 111
(Viber)
Передзвоніть мені

Троллінговий електромотор. Аспекти вибору і установки

Почнемо все по порядку.
Всі електричні мотори не володіють такою характеристикою, як добре нам зрозуміла «ПОТУЖНІСТЬ в кінських силах».
Замість неї використовується таке поняття, як «тяга». Тяга - це зусилля, яке розвиває мотор. Наочно її можна виміряти досить просто.
Беремо ваги (типу безмін) і до однієї сторони кріпимо фал від човна, а до іншої сторони - фал до пірсу (бенкет повинен бути нерухомим). Запускаємо мотор і дивимося на показання безміна - це і є тяга.
troll1.jpg
Для простоти сприйняття, ми звели все рекомендації щодо застосування електричних двигунів в графік. Як ним користуватися?

приклад 1
Припустимо, що Ваша човен важить 100 кг, додамо до цього вазі завантаження, вага двигуна, вага палива, поклажу і вага пасажирів. Отримаємо приблизно 200-250 кг. На горизонтальній осі графік починається з 500 кг.
Приймаємо це значення і на вертикальній осі знаходь необхідну тягу електричного мотора (в фунтах, як правило, це відповідає цифрам в моделі мотора). У нашому випадку виходить 33-35 LBS.

приклад 2
Наш човен разом із завантаженням мотором важить 1500 кг. Вступаємо аналогічним чином. Знаходимо на горизонтальній осі вага і відповідне йому значення тяги.
У нашому випадку цей складе приблизно 55-60 LBS.

Тягу мотора - визначили.

Але, виникає два питання: з якою швидкістю буде рухатися судно і якщо поставити більш потужний мотор, то чи буде судно рухатися швидше?

Що б на них відповісти, давайте знову звернемося до теорії.
Для початку необхідно розуміти, що електричний мотор рухає човен в водоізмещающем режимі. Зв'язок між розмірами човна і швидкість руху в водоізмещающем режимі практично однозначно встановлена ​​через число Фруда.
Не будемо наводити формули, але для човнів довжиною до 7-8 метрів і водотоннажністю до 3000 тонн максимальна швидкість не перевищує 10 км / год.
Максимальні швидкості руху в водоізмещающем режимі ми звели таблицю.


Довжина, м 3 4 5 6 7 8
Швидкість, км / год 9 11 12 13 14 15


Висновок: Зрозуміло, чому електричні човнові мотори використовуються найчастіше як троллінговие і, якщо Ви хочете рухатися швидше, то електричний мотор - не для Вас.

З максимальною швидкістю ми визначилися.
Тепер спробуємо з'ясувати, з якою швидкістю ми будемо рухатися, якщо використовуємо мотор, обраний раніше.
Для відповіді на це питання можна привести «купу» методик розрахунку, але, наведений вище графік розрахований на швидкості руху приблизно 60-70% відсотків від максимальної швидкості руху в водоізмещающем режимі. Тобто для легкої човни (Приклад 1) швидкість складе, приблизно, 6 км / год, а для важкої (Приклад 2) - приблизно 8 км / год.

Відповідь на друге запитання: чи буде швидкість більше, напрошується сам собою.
Так буде, але на 1-2-3 км / год, і все це тільки при значному збільшенні потужності і вартості двигуна. При цьому, ми не зможемо перевищити швидкості руху, наведеної в таблиці вище.
Це пов'язано з тим, що тяга двигуна і швидкість руху пов'язані не лінійно. Збільшення швидкості на 10% потребує збільшення тяги приблизно на 30%.
Необхідно пам'ятати, що дані по швидкості і опору руху орієнтовні і багато в чому залежать від обводів конкретного корпусу і встановленого на ньому двигуна.

З потужністю мотора ми визначилися. Тепер - акумулятор!

Як підключити акумулятор до бортової мережі?
Всі двигуни ділитися на дві категорії по напрузі харчування: 12 вольт і 24 вольта. Особливого вибору тут немає, і якщо мотор розрахований на напругу 12 вольт, то ми використовуємо один акумулятор з напругою 12 вольт, а якщо двигун вимагає 24 вольта, то, відповідно два акумулятора по 12 вольт з'єднаних послідовно.
Взяли човен, поставили електричний мотор, встановили акумулятор. Поїхали. Якщо на човні немає підвісного двигуна, то після розряду акумулятора ми його знімаємо з човна і несемо або додому, або в гараж і заряджаємо.

А якщо на човні встановлено двигун з генератором і акумуляторною батареєю, то, як бути?
Це завдання можна вирішити різними способами. Якщо електричний мотор розрахований на напругу 12 вольт, то ми підключаємо акумулятор електромотора через перемикач паралельно основному акумулятора або до електромотора.
Під час руху під електромотором акумуляторна батарея електромотора повинна бути відключена від основної батареї двигуна, інакше існує ризик розрядити акумулятор двигуна.

troll2.jpg
Якщо обраний вами електричний мотор розрахований на напругу живлення 24 вольта, то, як же заряджати ці акумулятори під час руху під підвісним мотором? Для вирішення цієї проблеми випускаються спеціальні пристрої

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Цей пристрій забезпечує захист від розряду основної батареї (пусковий) і контролює заряд вторинних батарей при працюючому підвісному моторі.

 

 

Це ж пристрій можна використовувати для контролю заряду акумулятора електричного мотора з напругою живлення 12 вольт.


troll3.gif

З підключенням розібралися. Складного тут нічого немає і можлива повна автоматизація процесу заряду при і спеціального пристрою.

Який тип акумулятора використовувати?
Акумулятори глобально можна розділити на стартові і тягові.

Стартові акумулятори - це ті, що використовуються на автомобілях або для запуску підвісного двигуна. Вони можуть протягом короткого часу видавати значний струм, але при глибокому розряді такий акумулятор може досить швидко вийти з ладу.
Якщо цей акумулятор використовувати для харчування електричного мотора, то кожен раз ми будемо розряджати його практично до нуля.

Тягові акумулятори - не "бояться" глибокого розряду і добре підходять для використання для живлення електричних човнових моторів.
Виробників подібних акумуляторів безліч: наприклад VARTA, Exide і т.п.

Вибір акумулятора, в кінцевому рахунку, буде визначатися ціною і частотою його використання. Звичайну автомобільну акумуляторну батарею можна «вбити» за 5-10 виходів на воду.
Тяговий акумулятор прослужить в кілька разів довше в цьому режимі роботи.
У зв'язку з тим, що вартість тягових акумуляторів в 2 4 рази вище стартових, але при цьому вони служать в 5-10 разів довше, то має сенс витратити на них гроші, якщо Ви виходите на воду чаші, ніж 5-10 разів в році.

Який ємності потрібна акумуляторна батарея для обраного мотора?

Питання безпосередньо пов'язаний з тегів характеристиками електричного мотора. Дані з різних моторам і часу роботи акумуляторної батареї ємністю 100 А * год наведені в таблиці нижче:
LBS 10% потужності 25% потужності 50% потужності 75% потужності 100% потужності
30 17.5 11.67 7 4.67 3.5
32 16.5 11 6.6 4.4 3.3
35 15 10 6 4 3
40 13 8.67 5.2 3.47 2.6
44 12.5 8.33 5 3.33 2.5
46 12.5 8.33 5 3.33 2.5
50 12 8 4.8 3.2 2.4
110 10.5 7 4.2 2.8 2.1
165 10.5 7 4.2 2.8 2.1


Ці дані орієнтовні і, в більшості випадків, залежать від особливостей конструкції електричного мотора.

І останнє. Як на воді визначити, наскільки розряджена наша батарея?
Найпростіший варіант - встановити вольтметр.
Показання вольтметра будуть слугувати непрямим індикатором ступеня розряду батареї. Для тягових акумуляторів розроблені прилади (принцип вольтметра), які вже мають шкалу, відградуйовану у відсотках заряду батареї.
Цей варіант найкращий, так як кожен раз перераховувати напруга в залишкову ємність процес виснажливий.
Прилади подібного плану випускаються в двох варіантах: переносний або вбудовується в приладову панель. Для невеликих човнів краще використовувати переносний варіант.
Для катерів, що має приладову панель, природно краще встановити стаціонарно в цю панель. Це обумовлено тим, що акумулятори для живлення електричного мотора, як правило, прибирають в трюмна частина (в рундуки, під палубу). Доступ до них ставати обмеженим.
troll4.jpg
Начебто все. Вибрали мотор, акумулятор і забезпечили його заряд і контроль.
Тепер - в путь! Щасливого плавання!
Автор статті Щипанов Павло (techno@badger.ru)

Широкий вибір електромоторів Ви можете знайти у нас, перейшовши за посиланням

Повернення до списку